TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
STATUT STOWARZYSZENIA ABSOLWENTÓW WYDZIAŁU GÓRNICZEGO POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren, działalność, siedziba i charakter pracy Stowarzyszenia
§ 1. Nazwa Stowarzyszenia brzmi: Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Górniczego Politechniki Wrocławskiej, w skrócie SAWG-PWr, w dalszej części Statutu zwane jako "Stowarzyszenie".
§ 2. Terenem działalności Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.
§ 3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław.
§ 4. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i ma prawo zakładania kół na zasadach określonych w dalszej części Statutu.
§ 5. Stowarzyszenie używa stempla podłużnego z napisem "Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Górniczego Politechniki Wrocławskiej".
§ 6. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swych członków, a do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 7. Celem Stowarzyszenia jest:
a) współpraca z władzami Wydziału oraz innymi instytucjami w kształtowaniu sylwetki absolwenta,
b) zachowanie łączności pomiędzy Wydziałem a jego absolwentami dla umożliwienia dalszego rozwoju Wydziału, pielęgnowanie tradycji górniczych i utrzymanie więzi koleżeńskiej pomiędzy absolwentami.
c) zapewnienie współuczestnictwa absolwentów w procesie programowania dydaktyki, zmian planów i programów nauczania na wszelkich rodzajach studiów prowadzonych przez Wydział,
d) współdziałanie z Wydziałem w organizowaniu pomocy naukowej i samokształceniowej dla członków Stowarzyszenia, w szczególności w zakresie studiów podyplomowych i uzyskiwaniu stopni naukowych,
e) opieka nad młodszymi absolwentami wchodzącymi w życie zawodowe,
f) opieka nad studentami Wydziału odbywającymi praktyki w zakładach górniczych,
g) objęcie promocją wyróżniających się absolwentów,
h) organizacja pomocy materialnej dla członków Stowarzyszenia lub ich rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej,
i) utrzymanie więzi z absolwentami zamieszkałymi za granicą.
§ 8. Stowarzyszenie realizuje określone w § 7 cele przez:
a) organizowanie co 5 lat Walnych Zebrań,
b) organizowanie Zjazdu Absolwentów, a ponadto sesji naukowych swych członków oraz publikowanie referatów wygłaszanych na tych sesjach,
c) stałą współpracę z władzami Wydziału i Instytutów kierunkowych Wydziału,
d) tworzenie komisji problemowych dotyczących programowania dydaktyki, samokształcenia, organizujących opiekę nad praktykantami i stażystami w zakładach górniczych, powiązania tematów prac dyplomowych z potrzebami zakładów i konkursy na najlepsze prace dyplomowe,
e) popularyzację osiągnięć Wydziału Górniczego w zakresie prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych,
f) organizowanie szkoleń, kursów itp. dotyczących zagadnień techniki górniczej,
g) publikowanie referatów w wydawnictwach Stowarzyszenia,
h) wydawanie informatorów o działalności Stowarzyszenia,
i) współpracę z organizacjami technicznymi,
j) prowadzenie działalności gospodarczej.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 9. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na członków zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 10. Członkiem zwyczajnym może być każdy obywatel Polski, który uzyskał na Wydziale Górniczym Politechniki Wrocławskiej stopień inżyniera, magistra, doktora nauk lub doktora habilitowanego.
§ 11. Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia zwykłą większością głosów na podstawie pisemnej deklaracji kandydata.
§ 12. Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub osoba prawna, która zadeklarowała wpłacanie określonych sum na cele Stowarzyszenia. Członek wspierający - osoba prawna działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela z głosem doradczym.
§ 13. Członków honorowych wybiera kwalifikowaną większością głosów obecnych Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu spośród tych osób, które położyły zasługi dla Stowarzyszenia i Wydziału. Prawa i obowiązki członków honorowych są takie same, jak członków zwyczajnych z wyjątkiem obowiązku opłacania składek. Zarząd Stowarzyszenia może ustalić regulamin przyznawania specjalnych wyróżnień osobom zasłużonym dla Wydziału i przyznawać je w okresie między Walnymi Zebraniami.
§ 14. Wszyscy członkowie wymienieni w § 9 mają prawo uczestniczyć we wszelkiego rodzaju pracach Stowarzyszenia i zebraniach członków oraz zabierać głos we wszystkich omawianych sprawach.
§ 15. Wszyscy członkowie zwyczajni i honorowi mają ponadto prawo:
a) czynnego i biernego udziału w wyborach władz Stowarzyszenia,
b) brać czynny udział we wszystkich zebraniach i imprezach Stowarzyszenia,
c) korzystać z wszelkich istniejących urządzeń i pomocy Stowarzyszenia na warunkach określonych przez Zarząd,
d) proponować Zarządowi kandydatów na członków Stowarzyszenia,
e) pisemnego przedstawienia Zarządowi propozycji dotyczących porządku dziennego obrad Walnego zebrania, przynajmniej na dwa tygodnie przed terminem tego zebrania.
§ 16. Do obowiązków każdego członka należy:
a) regularne uczestnictwo w zebraniach zwoływanych przez władze Stowarzyszenia,
b) ścisłe przestrzeganie Statutu, solidarności koleżeńskiej, uchwał Stowarzyszenia oraz sumienne wypełnianie powierzonych i przyjętych na siebie obowiązków,
c) regularne opłacanie składek członkowskich w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
d) aktywne uczestniczenie w pracach społecznych na rzecz Stowarzyszenia oraz honorowe pełnienie w nim różnych funkcji.
§ 17. Utrata praw członkowskich następuje przez:
a) utratę zdolności do działań prawnych,
b) skreślenie, na skutek pisemnego zawiadomienia Zarządu o dobrowolnym wystąpieniu, po uregulowaniu zaległych składek członkowskich oraz wszystkich zobowiązań,
c) skreślenie z listy członków wskutek zalegania w opłacaniu składek członkowskich po uprzednim pisemnym upomnieniu,
d) wykluczenie na podstawie prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego za działalność na szkodę Stowarzyszenia, lub skazania prawomocnym wyrokiem Sądu Powszechnego pozbawienia wolności i utraty praw obywatelskich i honorowych.
§ 18. Członka, który został skreślony z listy członków Stowarzyszenia na podstawie §17 b oraz §17 c można ponownie przyjąć do Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§ 19. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna,
d) Sąd Koleżeński.
§ 20. 1. Kadencja władz trwa 5 lat.
2. Uchwały Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego zapadają zwykłą większością głosów.
3. W przypadku ustąpienia członków Władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, władzom przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
A. Walne Zebrania Stowarzyszenia
§ 21. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
§ 22. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 23. 1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd co 5 lat.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej, w przypadku pracy Zarządu
na niekorzyść Stowarzyszenia,
c) na pisemne żądanie co najmniej 15 członków.
3. Zasadniczym przedmiotem obrad nadzwyczajnego Walnego Zebrania jest sprawa, dla której ono zostało zwołane. Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w 30 dni od daty otrzymania przez Zarząd Stowarzyszenia żądania na piśmie.
§ 24. Walne Zebranie jest prawomocne, jeżeli weźmie w nim udział w l-szym terminie połowa liczby członków, a w II-gim terminie, po upływie 30 minut, bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 25. Zwołanie Walnego Zebrania następuje przez pisemne zawiadomienie członków Stowarzyszenia oraz ogłoszenie w prasie, przy czym należy podać porządek dzienny obrad. Zawiadomienie członków winno nastąpić przynajmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
§ 26. Na Walnym Zebraniu przewodniczy jeden z członków Stowarzyszenia wybrany przez Walne Zebranie.
§ 27. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a) wybór przewodniczącego i sekretarza Zebrania,
b) zatwierdzenie protokółu z ostatniego Walnego Zebrania oraz uchwalenie porządku zebrania i regulaminu obrad,
c) przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d) podjęcie uchwały o udzieleniu lub odmowie udzielenia absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
e) wybór władz Stowarzyszenia w tym prezesa, pozostałych członków Zarządu w liczbie do 10 osób oraz Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
f) zatwierdzenie programu działania i planu pracy,
g) mianowanie i pozbawienie godności członka honorowego,
h) zatwierdzenie regulaminów pracy Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
i) rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego i uchwał Zarządu dotyczących skreśleń,
j) decydowanie w sprawach nie ujętych Statutem Stowarzyszenia,
k) ustalenie wysokości składki członkowskiej,
l) nabywanie i zbywanie nieruchomości,
m) uchwalanie zmian Statutu,
n) rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 28. 1. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych w II terminie, z wyjątkiem uchwał odnoszących się do § 27 pkt. l, m, n, które wymagają kwalifikowanej większości 2/3 głosów obecnych na zebraniu.
2. Głosowanie odbywa się przez podniesienie rąk, o ile Walne Zebranie nie postanowi inaczej.
3. Z Walnego Zebrania musi być sporządzony protokół, który podpisują przewodniczący i sekretarz Zebrania.
B. Zarząd Stowarzyszenia
§ 29. Zarząd składa się z Prezesa i do 10 członków wybranych na Walnym Zebraniu. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, którzy z prezesem tworzą prezydium Zarządu.
§ 30. 1. Zarząd jest organem kierowniczym i wykonawczym Stowarzyszenia. Zarząd pełni swoją funkcję przez okres pomiędzy kolejnymi Walnymi Zebraniami.
W miarę rozwoju zadań administracyjnych Stowarzyszenie i Zarząd jest upoważniony do stworzenia biura.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
a) reprezentowanie Stowarzyszenia wobec władz i innych osób.
b) przyjmowanie członków,
c) zwoływanie Walnych Zebrań,
d) przygotowanie wniosków na Walne Zebrania,
e) wykonywanie uchwał Walnych Zebrań,
f) powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie kół terenowych, zatwierdzanie ich regulaminów i planów pracy oraz preliminarzy budżetowych,
g) sporządzanie sprawozdań z pracy Zarządu oraz projektów preliminarzy budżetowych,
h) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
i) organizacja konferencji naukowych Stowarzyszenia,
j) powoływanie Komisji problemowych,
k) powoływanie Komitetu Organizacyjnego Zjazdu Absolwentów,
l) organizacja spotkań absolwentów wybranych roczników,
ł) skreślanie z listy członków,
m) zawieranie wszelkich umów, a także zaciąganie zobowiązań majątkowych imieniem Stowarzyszenia,
n) załatwianie wszelkich spraw administracyjnych, w szczególności prowadzenie korespondencji, rachunkowości, ewidencji członków itp.
§ 31. Plenarne zebrania Zarządu odbywają się co najmniej raz na pół roku, zaś zebrania Prezydium Zarządu co najmniej raz na kwartał.
§ 32. Uchwały Zarządu są prawomocne przy obecności co najmniej 1/2 członków Zarządu. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga Prezes. Z obrad Zarządu sporządza się protokół. Członek Zarządu, którego sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zarządu może być wyłączony z udziału w obradach.
§ 33. Na wypadek ustąpienia członka Zarządu - Zarząd ma prawo dokooptować zastępcę zgodnie z § 20 pkt.3, zaś w razie ustąpienia Prezesa władzę sprawuje i wiceprezes, aż do najbliższego Walnego Zebrania.
§ 34. Prezydium Zarządu:
a) zwołuje Plenarne Zebrania Zarządu,
b) kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia w ramach umocowań ustalonych przez Zarząd,
c) postanowienia § 32 Statutu stosuje się odpowiednio.
C. Komisja Rewizyjna
§ 35. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych na Walnym Zebraniu. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
§ 36. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych organów Stowarzyszenia.
§ 37 Do Komisji Rewizyjnej należy:
a) wykonywanie bieżącej kontroli działalności Zarządu zarówno rzeczowej jak i organizacyjnej oraz finansowej pod względem zgodności z przepisami prawa i postanowieniami statutowymi co najmniej raz w roku,
b) zgłaszanie na zebraniach Zarządu i Prezydium uwag dotyczących działalności swojej i Zarządu.
c) występowanie na Walnym Zebraniu z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia,
d) występowanie na plenarnym zebraniu Zarządu z wnioskiem o zawieszenie w czynnościach członków Prezydium w razie stwierdzenia naruszania przez nich postanowień Statutu, bądź też nie wywiązywania się ich ze swoich obowiązków.
§ 38. Komisja Rewizyjna odbywa swoje zebrania raz na pół roku. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w zebraniach wszystkich władz Stowarzyszenia z głosem doradczym.
§ 39. Komisja Rewizyjna ma prawo:
a) w razie potrzeby wystąpić do Prezydium Zarządu o zwołanie plenarnego
zebrania Zarządu Stowarzyszenia. Na wniosek Komisji Rewizyjnej plenarne zebranie Zarządu winno odbywać się w terminie 14 dni, licząc od daty zgłoszenia wniosku, z proponowanym przez Komisję porządkiem obrad,
b) zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
c) składać wnioski do Sądu Koleżeńskiego.
D. Sąd Koleżeński
§ 40. Sąd Koleżeński jest niezależnym organem powołanym do rozstrzygania wszelkich spraw i zatargów wynikłych pomiędzy członkami Stowarzyszenia, jak również do rozpatrywania wszelkich zatargów natury etycznej dotyczących członków.
§ 41. Sąd Koleżeński składa się z 3-5 członków wybranych na Walnym Zebraniu. Członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 42. Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty ogłoszenia orzeczenia, za pośrednictwem Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
§ 43. Sankcje karne są następujące:
a) upomnienie,
b) ostrzeżenie,
c) nagana,
d) wykluczenie z listy członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ V
Koła terenowe
§ 44. Koło Stowarzyszenia jest komórką organizacyjną Stowarzyszenia, powołaną do bezpośredniej realizacji celów i zadań Stowarzyszenia.
§ 45. 1. Koła są powoływane na wniosek grupy członków przez Zarząd Stowarzyszenia.
2. Uchwała Zarządu Stowarzyszenia o powołaniu Koła określa również teren działania i siedzibę Koła,
3. Do powołania Koła wymagana jest liczba co najmniej 10 członków Stowarzyszenia.
4. Koła mogą być tworzone w przedsiębiorstwach państwowych i innych jednostkach organizacyjnych zatrudniających członków Stowarzyszenia.
§ 46. 1. Członkowie Koła wybierają ze swego grona Zarząd Koła w składzie 3-5 osób, w tym przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
2. Postanowienia § 32 i § 33 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 47. Szczegółową organizację i zakres działania kół określa regulamin uchwalony przez Zarząd Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VI
Majątek, fundusze i rachunkowość Stowarzyszenia
§ 48. Stowarzyszenie może nabywać lub zbywać majątek, przyjmować darowizny i zapisy, zawierać umowy i zaciągać zobowiązania.
§ 49. Na majątek Stowarzyszenia składają się:
a) nieruchomości,
b) ruchomości,
c) fundusze.
§ 50. Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
a) wpisowe i składki członkowskie,
b) dotacje,
c) darowizny,
d) dochody z działalności statutowej i gospodarczej Stowarzyszenia.
§ 51. Gospodarka majątkowa i finansowa należy do kompetencji Zarządu z tym, że musi mieścić się ona w ramach budżetu uchwalonego przez Walne Zebranie. Uszczuplanie majątku wymaga zgody władzy rejestracyjnej.
§ 52. Stowarzyszenie prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów.
§ 53. 1. Zobowiązania majątkowe i finansowe w imieniu Stowarzyszenia podpisują dwie osoby - prezes (lub upoważniony wiceprezes) oraz skarbnik.
2. Wszelkie pisma i dokumenty wychodzące na zewnątrz podpisują prezes (wiceprezes) lub sekretarz.
ROZDZIAŁ VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 54. miana statutu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymagają uchwały Walnego Zebrania członków, podjętej większością 2/3 głosów obecnych na zebraniu.
§ 55. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie podejmuje decyzję o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia oraz powołuje Komisję Likwidacyjną.
NA PODSTAWIE DECYZJI NR SA.II-6017/5/88 Z DNIA 3 MARCA 1988 R. WYDANEJ W OPARCIU O ART. 21 ROZPORZĄDZENIA PREZYDENTA RP Z DNIA 27.10.1932 R. - PRAWO O TOWARZYSZENIACH / DZ. U. nr 94, poz. 808 Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI / - STOWARZYSZENIE P.N. "STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW WYDZIAŁU GÓRNICZEGO POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ"
WPISANO DO REJESTRU STOWARZYSZEŃ I ZWIĄZKÓW URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO WE WROCŁAWIU POD NR. 105.
WROCŁAW 1989 - 98 - 88
DYREKTOR WYDZIAŁU
mgr WACŁAW STOPIŃSKI
DECYZJĄ SĄDU WOJEWÓDZKIEGO SEKCJA REJESTROWA 2 DNIA 11.07.1989 R. STOWARZYSZENIE ZOSTAŁO WPISANE DO REJESTRU STOWARZYSZEŃ W DZIALE A za numerem 49/89.
DECYZJĄ SĄDU WOJEWÓDZKIEGO we WROCŁAWIU WYDZIAŁ l CYWILNY SEKCJA REJESTROWA z dnia 29.12.1993r. WPROWADZONO ZMIANY W STATUCIE.